ID | Omschrijving | Opnamedatum | Uploaddatum |
---|---|---|---|
3642 | In de avond van 17 juli ben ik van de camping vlakbij Billingsfors naar Erikstad gereden. Op Google Maps had ik een mogelijk spot plek gevonden waar de lijn naar Oslo aftakt. Hier is in 1995 een verbindingsboog aangelegd, ter vervanging van de oude die verder richting Mellerud lag, maar twee scherpe bochten had. Te scherp voor de hoge snelheden die men hier wilde halen. Helaas bleek de plek niet helemaal te voldoen aan m'n verwachtingen (naar het zuiden stond vrij veel begroeiing), maar vanwege de mooie flauwe wissel en aanwezigheid van een onderstation met (ongebruikte, niet aangesloten, maar gloednieuwe) spooraansluiting, besloot ik toch te blijven. De eerste trein is de stopper (nouja, stopper) richting het noorden in de vorm van de bekende X52 (nr 9078, treinnr 376). Niks bijzonders, maar de kop was er af. Kort daarop passeerde Tagab Rc3 1040 met trein 7011 in de tegengestelde richting. Altijd mooi, een getrokken trein. Op de dienstregeling was te zien dat de volgende trein vanaf het andere spoor zou komen en het leek me leuk om het omleggen van de flauwe wissel met 4 motoren vast te leggen. Ik was natuurlijk net te laat, want na 5 minuten filmen bleek dat dit heel kort voor aankomst van de trein gebeurde (minder dan een minuut) en ik had m'n camera alweer de andere kant op gedraaid. Mooi was de NSB 73B nr 73041 met trein 399 richting Göteborg die door de boog kwam en hierna heb ik de camera op hoop van zegen weer op het wissel gericht. Dit keer klopte m'n verwachting en ging hij 45 seconden voor het verschijnen van de volgende trein 'pas' om. Ik was gelukkig aan het filmen, maar schrok toch van het lawaai (verder gebeurde er niet zoveel daar), vandaar de kleine schok. Direct daarna passeerde Green Cargo Rd2 1070 als trein 46042 richting het zuiden (met een kapot frontsein), waarna ik ontdekte dat er een lang gat van ruim een uur tussen nu en de volgende (geplande) trein zou zitten. Onder het mom van 'omdat we er toch zijn' besloot ik te wachten en wat foto's uit te zoeken. Toen ik de auto weer uit kwam, hoorde ik een vreemd blaffend geluid. Het bleek een reebok te zijn die ik in de verte vast kon leggen. Waarschijnlijk geschrokken door mijn aanwezigheid. Hij stak net op tijd de spoorlijn over, want Green Cargo Rd2 1030 was in aantocht 9422 in de invallende duisternis. Al met al niet de mooiste locatie en niet de beste vangst, maar wel een heerlijk avondje treinen spotten. |
17-07-2017 | 23-03-2018 |
Details | ||||
---|---|---|---|---|
Land
|
Plaats
|
Aandrijving
|
Trein/Loc
|
Vervoerder
|
Spoorlijn
|
Onderwerp
|
Type
|
Eigenaar
|
Social media
|
Omschrijving | |
---|---|
In de avond van 17 juli ben ik van de camping vlakbij Billingsfors naar Erikstad gereden. Op Google Maps had ik een mogelijk spot plek gevonden waar de lijn naar Oslo aftakt. Hier is in 1995 een verbindingsboog aangelegd, ter vervanging van de oude die verder richting Mellerud lag, maar twee scherpe bochten had. Te scherp voor de hoge snelheden die men hier wilde halen. Helaas bleek de plek niet helemaal te voldoen aan m'n verwachtingen (naar het zuiden stond vrij veel begroeiing), maar vanwege de mooie flauwe wissel en aanwezigheid van een onderstation met (ongebruikte, niet aangesloten, maar gloednieuwe) spooraansluiting, besloot ik toch te blijven. De eerste trein is de stopper (nouja, stopper) richting het noorden in de vorm van de bekende X52 (nr 9078, treinnr 376). Niks bijzonders, maar de kop was er af. Kort daarop passeerde Tagab Rc3 1040 met trein 7011 in de tegengestelde richting. Altijd mooi, een getrokken trein. Op de dienstregeling was te zien dat de volgende trein vanaf het andere spoor zou komen en het leek me leuk om het omleggen van de flauwe wissel met 4 motoren vast te leggen. Ik was natuurlijk net te laat, want na 5 minuten filmen bleek dat dit heel kort voor aankomst van de trein gebeurde (minder dan een minuut) en ik had m'n camera alweer de andere kant op gedraaid. Mooi was de NSB 73B nr 73041 met trein 399 richting Göteborg die door de boog kwam en hierna heb ik de camera op hoop van zegen weer op het wissel gericht. Dit keer klopte m'n verwachting en ging hij 45 seconden voor het verschijnen van de volgende trein 'pas' om. Ik was gelukkig aan het filmen, maar schrok toch van het lawaai (verder gebeurde er niet zoveel daar), vandaar de kleine schok. Direct daarna passeerde Green Cargo Rd2 1070 als trein 46042 richting het zuiden (met een kapot frontsein), waarna ik ontdekte dat er een lang gat van ruim een uur tussen nu en de volgende (geplande) trein zou zitten. Onder het mom van 'omdat we er toch zijn' besloot ik te wachten en wat foto's uit te zoeken. Toen ik de auto weer uit kwam, hoorde ik een vreemd blaffend geluid. Het bleek een reebok te zijn die ik in de verte vast kon leggen. Waarschijnlijk geschrokken door mijn aanwezigheid. Hij stak net op tijd de spoorlijn over, want Green Cargo Rd2 1030 was in aantocht 9422 in de invallende duisternis. Al met al niet de mooiste locatie en niet de beste vangst, maar wel een heerlijk avondje treinen spotten. |
|
Opnamedatum | Uploaddatum |
17-07-2017 | 23-03-2018 |
Details | Land
|
Plaats
|
---|---|
Aandrijving
|
Trein/Loc
|
Vervoerder
|
Spoorlijn
|
Onderwerp
|
Type
|
Eigenaar
|
Social media
|